|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Uit eigen beweging’ wil ondersteunend zijn voor
mensen die werkzaam zijn binnen de ouderenzorg.
Onderwerpen die doorgaans door tijdgebrek noodgedwongen onderbelicht
blijven worden binnen ‘Uit eigen beweging’ uitgebreid
onder de aandacht gebracht.
’Luisteren naar elkaar’ is daar een van.
Het is de kunst en de uitdaging om als verzorger van ouderen maar ook
als manager binnen deze sector klant-... mens!- gericht te werken (een
brug te slaan).
Door het ‘luisteren te scholen’, onstaat een nieuwe dimensie.
Het horen praten van iemand is nog iets heel anders dan luisteren naar
wat de ander zegt... wat een verschil maakt het wanneer iemand even
naar je luistert!
Het tot bloei komen in de ouderdom is daardoor mede afhankelijk van
het vermogen van omstanders tot luisteren!
Al wordt er nog zo goed voor je gezorgd, als er niemand is die naar
je luistert ‘besta je niet meer’... en dat kan van alles
tot gevolg hebben: depressiviteit, eenzaamheid vervreemding , onverschilligheid
en verwaarlozing.
Verder staan wij oa. stil bij fenomenen en vragen als: Wat kan
ik aflezen aan hoe een kind loopt en beweegt en hoe ontwikkelt zich
dat door de verschillende leeftijds fasen heen? Wat valt daarbij
op en wat spréékt daaruit; en vooral, wát kan ik
daar van leren om vervolgens ook binnen het werk te kunnen anticiperen?!
Praktisch:
Minimaal 3 maximaal 5 sessies.
Ideeen en vragen graag telefonisch kenbaar maken zodat “ontwerp
op maat” gemaakt kan worden en tarief kan worden vastgesteld.
Opgave: 06 24 59 59 48 of post@laura-vink.nl
‘Uit eigen beweging’ wil ondersteunend zijn binnen verzorgings-instellingen
voor ouderen.
Het bevorderen, stimuleren en optimaliseren van het welzijn van ouderen
door inbreng van cultuur op kleine schaal.
Het stimuleren en koesteren van herinnering en terugblik.
Door hier aandacht aan te schenken kan de huidige levenssituatie van
een ‘Rembrandtgloed’ worden voorzien die ander licht werpt
op het leven en de ouderdom.
Hoe doen we dit:
Door uit te gaan van waar uw hart naar uit gaat!
een kleur, muziek, bloem, boom, boek, film, jaargetijde, mens......of
gedicht.
Poezie:
............ Vind ik daarin iets van mijzelf terug?
........... Zwevend tussen muziek en proza
........... Beroert mij
........... Ontroert mij
........... Draagt mij
........... Geeft rust
........... Ik laaf mij
........... Ik kom tot mezelf
........... Ik hervind mijzelf
Een gedicht , de stemming, het ritme van de taal, de melodie, de kleur.
Het doen van eenvoudige bewegingsoefeningen vanuit de euritmie gaat
in op deze kwaliteiten en schept vervolgens vreugde en voldoening en
versterkt de levenskrachten! Ook kan het een hulp zijn bij het verwerken
van verlies van een dierbare. Het wekt herinneringen waar ik mij aan
laven mag!
Er wordt gewerkt aan een van de moeilijkste maar belangrijkste vermogens
die de mens bezit en bij uitstek binnen de ouderenzorg nodig heeft:
het vermogen tot luisteren!
In gesprek gaan we eerst aan de hand van voorbeelden uit de praktijk
‘de diepte in’ met oa. de volgende vragen: Wat is luisteren
eigenlijk? (lichamelijk; door in te gaan op de fysionomie van het oor
maar ook door van elkaar te horen wat ‘luisteren betekent voor
eenieder) Wat vraagt het van ons? Hoe actief moet je zijn om goed te
kunnen luisteren?
Daarna maken we de vertaalslag naar beweging door het doen van ervarings-gerichte
oefeningen. We zullen daardoor aan den lijve ondervinden dat luisteren
geen vermoeiend en belastend ‘extra’ hoeft te zijn, integendeel!
Geconcentreerd en gericht luisteren tilt ons, net als muziek, binnen
in een andere ruimte... een plaats waar ik mij actief naar toe moet
bewegen wil ik de ander kunnen ontmoeten!
Hoe lukt dat zonder de ander niet óf onder de voet te lopen of
juist te véél ruimte te bieden waardoor er niets kan ontstaan?
Het is immers de bedoeling dat er een wisselwerking op gang komt!
Hoe ik met de ruimte ‘tussen mijzelf en de ander’ omga speelt
daarbij een grote rol en zal dan ook onderzocht worden.
De opgedane inzichten zullen in opdrachten aan de dagelijkse praktijk
worden getoetst.
De opgedane praktijk ervaringen zullen daarna met elkaar worden besproken
en geanalyseerd.
|
|
|
|
‘Uit eigen beweging’ wil niet alleen,
denkend, pratend en analyserend tot inzichten komen, maar gaat er van
uit dat door het doen van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie aanwijzingen
en antwoorden worden gegeven die in direkte verbinding staan met ons
gevoel en onze wil .
Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, maar door het ervaren.
Mijn lichaam beantwoordt meer vragen dan ik met
mijn hoofd begrijpen kan!
|
|
|
|
|
|
|
|