|
|
|
|
Ik ben in 1954 geboren en was als kind ingebed
tussen rijke tradities van toneelspelers aan moeders kant en van musici
aan vaders kant.
Ik kreeg als net 15-jarige Vrije Scholier een beurs voor The Royal Ballet
School in Londen en later voor het Koninklijk Conservatorium te Den
Haag.
Ik leerde vele vormen van dans kennen en deed van jongs af aan ruime
toneelervaring op en mocht vele ontmoetingen met grootheden uit de danswereld
hebben.
Dame Margot Fonteyn en Rudolf Nureyev maakten in de Londense School
deel uit van mijn dagelijkse omgeving. Indrukken en korte ontmoetingen
om nooit te vergeten!
In 1972 besloot ik als 18 jarige de overstap te maken naar de Academie
voor Euritmie te Den Haag (nu de Hogeschool Helicon) waar ik in 1976
afstudeerde.
Ik gaf door de jaren heen tal van curcussen en workshops oa. aan studenten
van de Vrije Hoge School. Van 2002 tot 2003 was ik free-lance verbonden
aan de Hogeschool Helicon als solo-begeleider van 5de jaars studenten.
Ik verleende mijn medewerking aan diverse kleine theaterproducties o.a.
bij Theater van het Woord en ook had ik de eer de verhalen die acteur
en medeoprichter van toneelgroep de Appel -Peter van der Linde- vertelde,
te mogen vertalen naar beweging en uit te voeren.
In 1988 richtte ik de Stichting ‘Het Kunsthuis’
op, broedplaats voor diverse disciplines, waaronder architectuur, waarbij
euritmie als inspirerend en als bindend element gold. Dit was een antwoord
op de toenmalige wat ‘ingedutte’ en geïsoleerde positie
van de euritmie.
Er vonden kleinschalige theatervoorstellingen, lezingen, tentoonstellingen,
cursussen, performences en muziekuitvoeringen plaats.
In 2003 was ik samen met schrijver Taco Sorgdrager initiatiefnemer van
het theaterproject Boilerhouse - ‘The Heart of Matter’,
dat in premiere ging tijdens de Euritmie Festivalweek zomer 2003 in
Theater Zwembad de Regentes.
In 2004 ging, op mijn initiatief, een nieuw Boilerhouse projekt
in premiere onder de naam The Heart of Matter 2 : 'Inner Ear'
Een 3e de productie is in voorbereiding en zal in 2007 tijdens het Euritmie
Festival in premiere gaan onder de titel: Boilerhouse - The Heart
of Matter 3: ‘It is one small step for man, but a giant leap for
mankind...'
In 2000 t/m 2002 organiseerde en gaf ik ook zelf kunstzinnig georienteerde
workshops met een nascholingskarakter aan kinderdagverblijf medewerkers
en werkte ik tevens als praktijktrainer.
In de voorbije 2 jaar werk ik ook voor en met ouderen.
In de afgelopen jaren heb ik mij in het bijzonder beziggehouden met
de vraag: In hoeverre men zo goed mogelijk een brug kan slaan tussen
het algemeen menselijke van de euritmie en het behoud van het uniek
persoonlijke.
In deze jaren volgde ik ook een aantal inspirerende werkweken bij Annemarie
Ehrlich, oa. oprichtster van de school ‘Euritmie in Bedrijven’.
Deze periode vond haar beslag in de oprichting van ‘Uit Eigen
Beweging’, een initiatief onder de kap van bovenvermelde
Stichting Het Kunsthuis. ( wordt binnenkort omgedoopt tot 'Boilerhouse'
)
Zelfstandig alsook in opdracht van diverse bureau's (oa. van Ede &
Partners en Houthoff Trainingen) werk ik, en wil ik mensen begeleiden
zowel in groepsverband als individueel.
Dit doe ik door gesprek en euritmie met elkaar te combineren en verbinden.
Verder voel ik mij gezegend op die momenten in het leven waar ik mij
geleid en gedragen voel door een helder verstand, een scherpe intuïtie
en een door het leven geschoolde manier van kijken.
Euritmie, oorsprong in beweging...
Aan de vorming van mens en natuur, liggen wetmatigheden ten grondslag
die in de verschijningsvormen tot uitdrukking komen als wat men ‘gestolde
beweging’ zou kunnen noemen.
Gestolde beweging: overal zichtbaar als en in de fysieke en de psychische
of geestelijke gestalte van de mens en de natuur om hem heen.
Door de uitdrukkingsvormen te lezen, en te leren vervolgens het gestolde
weer te bewegen, kan de mens de oorspronkelijke wetmatigheden aan den
lijve ondervinden. Hij kan hen leren waarnemen en herkennen en beleven.
Dit bewegen is het gebied van de euritmie.
De mens die de euritmische bewegingen uitvoert, tilt dus wetmatigheden
die ten gronslag liggen aan de verschijningsvormen van mens en natuur,
uit de materie, beweegt en ervaart deze zelf, en maakt hen zichtbaar
voor anderen.
Het zijn dezelfde wetmatigheden die aan taal en muziek ten grondslag
liggen.
Zij vormen de mogelijkheidsvoorwaarde voor culturele verzelfstandiging
en stellen de mens in staat, zich als individu uit te drukken en zich
met natuur en medemens te verbinden.
De 3 werkgebieden van de euritmie zijn pedagogie, therapie en podium
kunst.
Euritmie werd door Rudolf Steiner aan het begin van de vorige eeuw (1912)
geïntroduceerd.
Dit gebeurde naar aanleiding van een vraag om vernieuwing van de danskunst.
Een opmerkelijke vraag in een tijdsgewricht dat bepaald geen gebrek
had aan vernieuwende ideeën op cultureel gebied. Een tijd juist
vol veranderingen! Niet in de laatste plaats op het gebied van de dans.
Van 1909 tot 1939 woedde er in Europa een Russische dansrevolutie! Balletmeester
Serge Diaghilev wist met zijn Les Ballets Russes Parijs te veroveren.
Hij had een neus voor talent.
Danseres Anna Pavlova, de choreograaf George Balanchine en danser/choreograaf
Nijinsky zijn grootheden uit de danswereld die hij ontdekte. Maar ook
componisten als Prokofiev, Eric Satie, Igor Stravinsky heeft hij ontdekt
en beroemd gemaakt. In opdracht van Diaghilev componeerden zij muziek
voor het gezelschap.
In Parijs ging in 1913 ‘Le Sacre du Printemps’ van Stravinsky
in premiére!
Nijinsky maakte de choreografie en danste het ballet zelf.
Dit was zó vernieuwend dat de dirigent gedwongen was de voorstelling
stil te leggen en moest verzoeken om rust in de zaal! Mensen floten,
schreeuwden en gingen zelfs met elkaar op de vuist!
Enkele jaren daarvoor kwam in 1902 in Duitsland het expressionisme op
in de schilderkunst. Emoties werden bijna provocerend naar voren gebracht...
Het spatte van het doek!
Ook in de dans was het met name Rudolf von Laban die nadrukkelijke ideeën
had over expressionisme. Hij bedacht de term ‘Ausdruckstanz’.
Dans moest uiting geven aan intense emoties en daar hoorden de slechte,
lelijke kanten van de mens bij, maar ook verval, vernietiging en dood
speelden een rol.
Mary Wigman en Kurt Jooss (zijn choreografie ‘de groene tafel’
werd wereld-beroemd) zijn bekende namen uit deze stroming.
En dan is er natuurlijk Isadora Duncan!
Zij domineerde de danswereld rond de eeuwwisseling samen met Loie Fuller.
In die tijd hadden vrouwen nog bitter weinig in te brengen. De dans
leek voor hen een middel om zich te ontworstelen aan hun onderdanige
positie en te ‘zeggen wat ze wilden zeggen’!
Revolutionair was bijvoorbeeld het dansen zonder corset! Geen ‘insnoering’
en academische dansprincipes, maar bewegingen die geïnspireerd
waren op de natuur: organische vormen van ranke bloemen, golven van
de zee, vlinders!
Isadora danste op blote voeten en droeg Grieks aandoende loshangende
jurken.
Deze, van oorsprong Amerikaanse danspionier, wilde het lichaam bevrijden
van alle banden. Zij ging dwars in tegen alle tradities van ballet.
Zij stichtte verschillende scholen en vond veel navolgelingen ook onder
de gevestigde dansers en choreografen.
Tegen deze achtergrond dus ‘de euritmie als vernieuwing van de
danskunst’...
Vernieuwing? Maar wát moest er vernieuwd worden als er al zoveel
doorbraak en nieuws was?! Waarom die vraag?
Het is bijna alsof er niet om vernieuwing gevraagd werd van de danskunst
maar, om ‘verstilling’ van de danskunst... om het leren
‘luisteren’ naar ‘de oertaal’ die ten grondslag
ligt aan mens en natuur, door middel van beweging.
Euritmische beweging!
Ik ben Carolien Oostendorp en ik ben na 42 jaar
uitgegroeid tot een persoon die een geheel eigen koers vaart.
Geboren in Ede en daar de jeugdjaren doorgebracht, verhuisde ik naar
Driebergen waar ik op mijn achttiende kennis maakte met eurythmie en
allerlei andere kunstvormen.
Daarbij vatte ik direkt een voorliefde op voor eurythmie, maar was ondanks
dat, de jaren daarna vooral met schilderkunst bezig en leerde allerlei
technieken kennen.
Ook nu nog is een schetsboek een van de dingen die met mij mee op reis
gaan.
Om de Academie voor Eurythmie te kunnen volgen verhuisde ik rond mijn
twintigste naar Den Haag.
Ik leerde daar de wereld van de beweging kennen als een die zuiver en
puur was, ontdekte dat achter een beweging een beweegreden schuilt,
en die samenhang blijft mij fascineren.
Ik werkte na mijn opleiding 12 jaar op allerlei scholen en met verschillende
leeftijdsgroepen. Kinderen, waar ik nog steeds les aan geef , kunnen
spel en ernst heel vanzelfsprekend als een geheel beleven, dit is voor
mij ook steeds een bron van inspiratie.
Rond mijn vijfendertigste verhuisde ik weer oostwaarts om de bossen
niet langer te hoeven missen.
Lopen, het liefst in de natuur brengt mij altijd weer in balans, zonder
erbij te hoeven nadenken.
Balans ontstond op een nieuwe manier in mijn leven toen ik besloot een
tweede beroep te leren.
Ik raakte geboeid door de het vak van meubelstoffeerder en de puurheid
van ambachtelijk werk.
Naast mijn werk op school, heb ik sinds 2003 een eigen bedrijf in Arnhem.
Het bezig zijn met handelingen die, in deze tijd nog aansluiten bij
de 'menselijke fysieke maat’ -want dat kom je tegen bij ambachtelijk
werk- vormt voor mij ook een vanzelfsprekend geheel met het andere beroep.
De voorkeur kwam en komt meer en meer op de voorgrond om trainingen
te verzorgen voor volwassen mensen.
Daarvoor volgde ik in 2003 een vervolgopleiding voor eurythmie binnen
bedrijven ter ondersteuning van het arbeidsproces.
Er volgden trainingen en workshops binnen en buiten mijn eigen werkveld.
Voor mij liggen hier nog meer nieuwe uitdaging en een mogelijkheid om
iets heel persoonlijks door te kunnen geven.
'In situ labo'
ratorium
'ter plekke werk ik'
uit eigen beweging
onderzoek
de kern
verbindingen
|
|