|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taalontwikkeling voor oude en nieuwe Nederlanders:
'Uit eigen beweging’ wil ondersteunend zijn
bij het veroveren en eigen maken der Nederlandse taal.
Zij wil niet alleen denkend, pratend en analyserend met taal omgaan
maar wil een non-verbaal leerproces in gang zetten door het doen van
bewegingsoefeningen vanuit de euritmie. Deze oefeningen betrekken ons
gevoel en onze wil. Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen,
maar door het ervaren.
De elementen der taal worden hierdoor geïntensiveerd en direkter
beleefd en eigen gemaakt.
Men proeft de taal als het ware...
Hier wordt aan gewerkt oa. door het ‘alfabetiseren in beweging’.
Er wordt uitgegaan van het idee dat de taalelementen, de klanken en
in het bijzonder iedere afzonderlijke letter, hun eigen karakter hebben.
Middels de beweging worden de letters door het hele lichaam ervaren
en eigen gemaakt!
Het zal duidelijk worden dat we te maken hebben met specifieke kwaliteiten
die ten grondslag liggen aan de opbouw van de taal. Door de bewegingservaring
nemen we hier ‘kennis’ van...
De vraag of fenomenen als aarde, water, lucht en vuur terug te vinden
zijn in letters/klanken zal nader bekeken worden.
Naast ‘letters’ besteden we ook aandacht aan poëzie!
In de poëzie kan men de taal ‘proeven’ en is het mogelijk
met haar te versmelten...
Klank, ritme, en melodie der taal.
Zowel grammatica als woordenschat vinden in het bewegen van taal grond
om te ontkiemen...
Toelichting op de werkwijze:
Door de uitvoering van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie wordt
een dimensie toegevoegd aan het leerproces.
Men leert de nederlandse taal niet alleen kennen door het uit het hoofd
leren van woordjes en door het leren toepassen van grammatica maar door
het alfabet der nederlandse taal praktisch ‘aan den lijve te ondervinden’!
Er wordt uitgegaan van het idee dat iedere afzonderlijke letter haar
eigen karakter heeft net als dat bij de mens het geval is.
Het is dan ook mogelijk dit karakter te leren kennen niet alleen door
haar uit te spreken maar ook door haar ‘te bewegen’...
In het geval van de alfabetische letters betekent dat bv. dat er stil
gestaan wordt bij de vraag waardoor het komt dat bepaalde letters meer
of minder geschikt zijn voor bepaalde doeleinden dan andere.
Waardoor krijgt de letter ‘S’ een zaal met 100 kinderen
stil? En wordt er bij het uitspreken van de letter ‘B’ in
die zelfde zaal niemand stil?
Een aantal ‘S’ woorden zijn: snel, straf, slaan, stelen,
stevig, straal, schoft, etc... Ze geven ‘duidelijkheid'. Ze zijn
enigzins... snijdend.
Ze zijn totaal anders dan ‘B’ woorden: behouden, berusten,
beschermen, benaderen, belichten, beroeren, bedachtzaam, etc... Hier
spreekt ‘voorzichtigheid’, terughouding uit. Ze zijn, zeg
maar... behoedzaam.
Waarom is het dat ik ‘Ah!’ roep en mijn armen open, wanneer
ik onverwacht oog in oog sta met een dierbare die ik in geen jaren gezien
heb, en niet ‘Eeh’ zeg en een afwerend gebaar maak?
Met de letter ‘F’ kan je een kaars uitgeblazen maar niet
met de letter ‘R’!
De letter 'R' is te vinden bij woorden als roddelen, rijden, rennen,
raadsel, ruzie, regelen etc., waar meer activiteit uit spreekt, ritme...
Dit en veel meer zal aan de orde komen en het zal duidelijk worden dat
we te maken hebben met specifieke kwaliteiten die ten grondslag liggen
aan de letters van het alfabet, en aan de opbouw van de taal waar we
'kennis' van willen nemen.
|
|
|
|
‘Uit eigen beweging’ wil niet alleen,
denkend, pratend en analyserend tot inzichten komen, maar gaat er van
uit dat door het doen van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie aanwijzingen
en antwoorden worden gegeven die in direkte verbinding staan met ons
gevoel en onze wil .
Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, maar door het ervaren.
Mijn lichaam beantwoordt meer vragen dan ik met
mijn hoofd begrijpen kan!
|
|
|
|
|
|
|
|