Taalontwikkeling voor oude en nieuwe Nederlanders:

'Uit eigen beweging’ wil ondersteunend zijn bij het veroveren en eigen maken der Nederlandse taal.
Zij wil niet alleen denkend, pratend en analyserend met taal omgaan maar wil een non-verbaal leerproces in gang zetten door het doen van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie. Deze oefeningen betrekken ons gevoel en onze wil. Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, maar door het ervaren.
De elementen der taal worden hierdoor geïntensiveerd en direkter beleefd en eigen gemaakt.
Men proeft de taal als het ware...

Hier wordt aan gewerkt oa. door het ‘alfabetiseren in beweging’.
Er wordt uitgegaan van het idee dat de taalelementen, de klanken en in het bijzonder iedere afzonderlijke letter, hun eigen karakter hebben. Middels de beweging worden de letters door het hele lichaam ervaren en eigen gemaakt!

Het zal duidelijk worden dat we te maken hebben met specifieke kwaliteiten die ten grondslag liggen aan de opbouw van de taal. Door de bewegingservaring nemen we hier ‘kennis’ van...

De vraag of fenomenen als aarde, water, lucht en vuur terug te vinden zijn in letters/klanken zal nader bekeken worden.

Naast ‘letters’ besteden we ook aandacht aan poëzie!
In de poëzie kan men de taal ‘proeven’ en is het mogelijk met haar te versmelten...
Klank, ritme, en melodie der taal.
Zowel grammatica als woordenschat vinden in het bewegen van taal grond om te ontkiemen...

Toelichting op de werkwijze:

Door de uitvoering van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie wordt een dimensie toegevoegd aan het leerproces.
Men leert de nederlandse taal niet alleen kennen door het uit het hoofd leren van woordjes en door het leren toepassen van grammatica maar door het alfabet der nederlandse taal praktisch ‘aan den lijve te ondervinden’!

Er wordt uitgegaan van het idee dat iedere afzonderlijke letter haar eigen karakter heeft net als dat bij de mens het geval is.
Het is dan ook mogelijk dit karakter te leren kennen niet alleen door haar uit te spreken maar ook door haar ‘te bewegen’...

In het geval van de alfabetische letters betekent dat bv. dat er stil gestaan wordt bij de vraag waardoor het komt dat bepaalde letters meer of minder geschikt zijn voor bepaalde doeleinden dan andere.

Waardoor krijgt de letter ‘S’ een zaal met 100 kinderen stil? En wordt er bij het uitspreken van de letter ‘B’ in die zelfde zaal niemand stil?
Een aantal ‘S’ woorden zijn: snel, straf, slaan, stelen, stevig, straal, schoft, etc... Ze geven ‘duidelijkheid'. Ze zijn enigzins... snijdend.
Ze zijn totaal anders dan ‘B’ woorden: behouden, berusten, beschermen, benaderen, belichten, beroeren, bedachtzaam, etc... Hier spreekt ‘voorzichtigheid’, terughouding uit. Ze zijn, zeg maar... behoedzaam.
Waarom is het dat ik ‘Ah!’ roep en mijn armen open, wanneer ik onverwacht oog in oog sta met een dierbare die ik in geen jaren gezien heb, en niet ‘Eeh’ zeg en een afwerend gebaar maak?
Met de letter ‘F’ kan je een kaars uitgeblazen maar niet met de letter ‘R’!
De letter 'R' is te vinden bij woorden als roddelen, rijden, rennen, raadsel, ruzie, regelen etc., waar meer activiteit uit spreekt, ritme...

Dit en veel meer zal aan de orde komen en het zal duidelijk worden dat we te maken hebben met specifieke kwaliteiten die ten grondslag liggen aan de letters van het alfabet, en aan de opbouw van de taal waar we 'kennis' van willen nemen.

 
   

‘Uit eigen beweging’ wil niet alleen, denkend, pratend en analyserend tot inzichten komen, maar gaat er van uit dat door het doen van bewegingsoefeningen vanuit de euritmie aanwijzingen en antwoorden worden gegeven die in direkte verbinding staan met ons gevoel en onze wil .
Zo ontstaat inzicht niet slechts door het begrijpen, maar door het ervaren.

Mijn lichaam beantwoordt meer vragen dan ik met mijn hoofd begrijpen kan!